DASERA konference 2024
Stedbaseret læring
Dette års DASERA-konference afholdes på VIA i Horsens d. 30. september, med bl.a. Gitte Eriksen, Camilla Bech Blomgreen, og Peer Daugbjerg som værter og i samarbejde med DASERA´s bestyrelse.
DASERA-konferencen sætter fokus på den stedbaserede naturfaglige læring som en mulig vej til at skabe en anderledes og mere værdifuld læring end den børn og elever kan opnå i den traditionelle undervisning.
Som keynote speaker får vi besøg af svenske Marie Fridberg fra Kristianstad Universitet. Marie Fridberg er optaget af og velbevandret ud i de læreprocesser, der finder sted i den stedbaserede læring samt bæredygtigheds- og STEM undervisning indenfor “early childhood” feltet.
I den stedbaserede læring sættes kroppen, sproget og sanserne i spil med omverdenen gennem mødet med forskellige steders materialitet for at skabe nysgerrighed og autenticitet som veje til erkendelse og læring.
”Stedet” eller omgivelserne sætter således scenen for oplevelser og læring. Et sted er dog langt mere end blot en kulisse for de læreprocesser børn og elever indgår i, og kan betyde noget forskelligt og være mange steder. Et sted kan være en nabomark, en nærliggende sø eller en særlig hule i hjørnet af legepladsen. Steder kan også være en udstilling, skoletjenestens “rum”, en dyrepark, fx Zoologisk Have eller et akvarium.
Så hvordan får man som didaktikere fra eksterne læringsmiljøer, universiteter og pædagog- og læreruddannelser skabt en øget analytisk opmærksomhed, på de steder og omgivelser vi inddrager og benytter i læringssituationer? Dertil stedets særlige læringspotentialer og endelig hvordan spiller det sammen med det faglige indhold?
Dette vil blive udfoldet på dette års DASERA-konference.
Vi opfordrer derfor ALLE til at indsende oplæg, som kan diskutere eller nuancere perspektiver ved den stedbaserede tilgang til naturfaglig læring. Derudover vil andre forslag til oplæg også kunne komme i betragtning.
På konferencen vil der desuden være rundbordssamtaler indenfor følgende områder: 1) eksterne læringsmiljøer, 2) early childhood, 3) evaluering og 4) naturforbundethed. Samtaler tager afsæt i ”whitepaper”-udkast, som fremsendes forud for og på baggrund af tilvalgt rundbordssamtale, se hjemmesiden for yderlig information.
Endelig vil der på konferencen tillige være generalforsamling for alle DASERA´s medlemmer. Der vil forventeligt være ændringsforslag til vedtægterne, som sendes forud for generalforsamlingen til alle medlemmer.
Deltagelse i konferencen koster kr. 600.-
Program
09:30 | Kaffe og brød | |
10:00 | Velkomst og introduktion til dagen og programmet | |
10:15 | Keynote speaker: *Marie Fridberg, Kristianstad Universitet, Sverige | |
11:15 | Pause | |
SPOR 1A: | SPOR 2A: | |
11:30 | Praktisk og sanselig undervisning i eksterne læringsmiljøer Slides fra oplæg |
Oplevelse, arter og æstetik på Molslaboratoriet |
SPOR 1B: | SPOR 2B: | |
12:05 | Fysiske læringsmiljøer i dagtilbud med undersøgende og legende tilgang. Slides fra oplægget |
Stedsbaseret praksis i naturfagene i et forskningsperspektiv Slides fra oplæg |
12:35 | Frokost | |
13:15 | Rundbordssamtaler med kaffepause – ca. fire parallelle | |
14:45 | Naturforbundethedens fem dimensioner og deres betydning for undervisning Slides fra oplæg |
|
15:15 | Natur/dannelse – musisk og praktisk indslag v. Forfatter Nikolaj Voldum Ahlburg |
|
SPOR 1C: | SPOR 2C: | |
15:45 | Fastholdelse af studerendes læring og didaktiske refleksioner i uderummet med pædagogstuderende i valgfaget Natur og udeliv . |
Undersøgelse af uddannede pædagogers arbejde med at inddrage natur- og udelivsaktiviteter i den pædagogiske praksis |
16:15 | Fælles afrunding inden generalforsamlingen | |
16:30 | Generalforsamling – (dagsorden vil fremgå af DASERAs nyhedsbrev) |