Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
På DASERA seminar 3 bliver temaet “Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed.
Vores uddannelsessystem er opbygget om fag, samtidig med at eleverne skal lære at agere i en sammenhængende verden. Vi lærere, forskere og formidlere er uddannet som fagpersoner – samtidig med at vi skal undervise vores elever, studerende og besøgende i at håndtere tværfaglige problemstillinger.
Forskerseminaret vil arbejde med disse dilemmaer. Det tager udgangspunkt i en videnskabsteoretisk tilgang til fagene og specielt de naturvidenskabelige fag. Har fagene forskellige videns- og erkendelsesformer eller er de ’blot’ historiske konstruktioner? Hvorledes kan de fastholde deres egenart og samtidigt indgå i nødvendige tværfaglige sammenhænge? Skal vi fastholde og befæste enkeltfagene eller skal vi arbejde hen imod et fælles sciencefag i uddannelsessystemet? Eller kan vi i stedet styrke samarbejdet mellem fagene – og hvorledes kan det i givet fald realiseres?
På seminaret vil vi med inspiration fra internationale og nationale forskere arbejde med begreber som Boundary Objects, Styles of Reasoning mm for at undersøge forskelle og forbindelser mellem de forskellige fag og fagligheder. Fag og fagligt samspil vil blive set i relation til elevernes behov, opbygningen af læreruddannelsen og skolens og de uformelle institutioners formål. Seminaret vil således også relatere til det første DASERA-seminars tema om dannelse og kompetence.
Formålet er at lade de forskellige synspunkter gå i dialog med hinanden for at forstå fagenes muligheder og begrænsninger og deres roller i uddannelsessystemet – og dermed bidrage til en kvalificering af hvilken (lærer)faglighed de naturfaglige undervisere må besidde.
Seminaret afholdes i Vejle mandag d. 6. november – tirsdag d. 7. november 2023.
Program for seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
Mandag d. 6.11
08.30 | Ankomst og check-in
|
09.30 | Velkomst og introduktion til programmet v. Nicolai Munksby
|
09.45 | Fag og faglighed – mellem monofaglighed og tværfaglighed i et didaktisk perspektiv
En kort intro, v. Jens Dolin, prof. emeritus, IND/KU |
10.00 | Fagene og verden: Fag og faglighed i et videnskabsteoretisk perspektiv
v. Mikkel Willum Johansen, lektor i videnskabsteori på Institut for Naturfagenes Didaktik. |
10.50 | Rammesætning af gruppearbejde
|
11.15 | Gruppearbejde I
|
12.30 | Frokost
|
13.30 | Regenerating disciplinary content knowledge to equip the young for the 21st Century challenges
v. Olivia Levrini, professor at Department of Physics and Astronomy “A. Righi”, Alma Mater Studiorum – University of Bologna, Italy. |
14.35 | Rammesætning af gruppearbejde
|
14.45 | Pause
|
15.15 | Gruppearbejde II
|
17.00 | Modereret plenumsamtale med repræsentanter fra hver gruppe
Fælles overblik og vidensdeling på tværs, v. Gitte Miller Balslev |
18.00 | Udendørs refleksionsøvelse – uden opsamling
|
19.30 | Middag
|
21.00 | Aftenunderholdning |
Tirsdag d. 7.11
07.30 | Morgenmad
|
09.00 | Naturfagslærer i den projektbaserede skole – muligheder og dilemmaer Erfaringer og erkendelser fra LEAPS-skolerne
v. Jesper Ingerslev, læringsdirektør i LEAPS |
10.05 | Rammesætning af gruppearbejde (III + IV)
|
10.15 | Gruppearbejde (III)
|
11.00 | Pause
|
11.30 | Gruppearbejde (IV)
|
12.30 | Frokost
|
13.15 | Fremlæggelse i plenum og fælles afrunding
|
15.30 | Farvel og kom godt hjemad
|
P.S. Der opfordres til at planlægge hjemmerejse efter kl. 15.30 med henblik på at sikre en god af sammenhængende afrunding på seminaret. Eksempelvis kører IC LYN 16:02 fra Vejle Station mod København.