Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
Det første seminar i DASERA’s seminarrække blev afholdt i Vejle d. 18/11 – 19/11. Seminaret var en blanding af inspirationsoplæg, diskussioner og refleksion i grupper. Herunder kan de forskellige oplæg fra programmet ses eller genses.
Efter seminaret blev der lavet en evaluering af seminar 1
Du kan læse evalueringsrapporten her: DASERA seminar 1 evaluering
Oplæg fra Seminar 1
Herunder kan de forskellige oplæg og fælles diskussioner fra seminar 1 ses
Perspektivering v. lektor Lars Brian Krogh
Dialog med professor Jesper Sjöström
Oplæg v. professor Mathias Ropohl
Perspektivering v. lektor Jan Sølberg
Dialog med Ropohl & Sølberg
Fagdidaktiske problematikker i relation til kompetence og dannelse
Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning v. lektor Jesper Bruun
Indholdsdimensionen i naturfagsundervisningen v. professor emeritus Helge Kragh
Program for seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
Torsdag d. 18/11
09.30 | Velkomst, Jens Dolin, fmd for DASERA
|
10.00 | Introduktion til arbejdsgrupper, Jette Reuss Schmidt, fkv for planlægningsgruppen
|
10.15 | Prof. Jesper Sjöström, Malmö Univ.: Bildung in science education – implications for teaching and knowing Slides fra oplægget |
11.00 | Perspektivering: Lektor Lars Brian Krogh, VIA UC: Dannelse i en dansk kontekst Slides fra oplægget |
11.20 | Grupperefleksion over oplæg
|
12.00 | Dialog med Jesper Sjöström og Lars Brian Krogh
|
12.30 | Frokost
|
13.30 | Prof. Mathias Ropohl, Univ. of Duisberg-Essen: Competences in science education from a German (bildung) and US (curriculum) perspective Slides fra oplægget |
14.15 | Perspektivering: Lektor Jan Sølberg, IND KU: Kompetence i en dansk kontekst Slides fra oplægget |
14.35 | Grupperefleksioner over oplæg
|
15.15 | Dialog med Mathias Ropohl og Jan Sølberg
|
15.45 | Kaffe og kage og frugt
|
16.15 | Arbejde i grupperne
|
18.30 | Middag
|
20.00 | Aftenprogram v. Nicolai Munksby og Anders Vestergaard Thomsen |
Fredag d. 18/11
09.00- 12.00 |
Perspektivering af torsdagen keynotes i forhold til centrale fagdidaktiske problematikker. Hver perspektivering efterfølges af individuelle refleksioner
|
09.00 | Lektor Jesper Bruun, IND KU: Undersøgelsesbaseret Naturfagsundervisning Slides fra oplægget |
10.00 | Lektor Henriette Holmegaard, IND KU: Science Capital Slides fra oplægget |
11.00 | Helge Kragh, NBI KU: Indholdsdimensionen i undervisningen Slides fra oplægget |
12.00 | Fælles diskussion
|
12.30 | Frokost
|
13.30 | Arbejde i grupperne
|
14.30 | Fælles afslutning
|
15.00 | Farvel og kom godt hjemad |